Saturday, 4 October 2014

Omroep perst kabel af: tarieven omlaag, anders stem ik tegen jullie fusie

Wie dacht dat het klaar was met de prijsverhogingen van Eredivisie Live, kon nog wel eens bedrogen uitkomen. Onderhandelingen over vergoedingen tussen de kabel (zoals Ziggo en UPC) en de omroep (in dit geval Fox) kon wel eens slecht uitpakken voor de consument. Hoe komen we aan deze wijsheid? Ontwikkelingen in de VS, waar de kabel (Comcast) een omroep (Discovery) beschuldigt van afpersing. En als één van beide partijen erop achteruit gaat, wendt hij zich allicht tot de consument om het verschil bij te passen.
In de VS ligt een grote kabelfusie bij de overheid. Comcast en Time Warner Cable willen samengaan en zo met afstand de grootste TV- en internetaanbieder worden. Er is daar veel weerstand tegen van mensen die al te grote marktmacht vrezen, om niet te zeggen monopolievorming. Marktpartijen zoals omroepen mogen de overheid advies geven en dat is nu precies waarmee Discovery dreigt Comcast onder druk te zetten. In de trant van: "als jij, Comcast, ons niet een hogere vergoeding geeft voor het mogen aanbieden van onze zenders, dan gaan wij de overheid adviseren om jouw fusieplan af te keuren."
En daarmee kunnen we een parallel trekken met Nederland. Want ook hier ligt een grote kabelfusie bij de overheid: die van Ziggo en UPC. En ook hier staan zij lijnrecht tegenover de omroepen, die de marktmacht van de kabel vrezen. Het gefuseerde kabelbedrijf zal partijen zoals de NPO, RTL en SBS, maar ook Fox, Disney en Discovery, proberen af te schepen met lagere vergoedingen. Nu zal Discovery niet zo snel dreigen de fusieplannen van Ziggo en UPC, want Discovery is een partner van het UPC-moederbedrijf. Maar Fox is een ander verhaal. Waar UPC uiteindelijk geleid wordt door John Malone, daar staat Fox onder leiding van een andere media tycoon: Rupert Murdoch. En Malone en Murdoch zijn bepaald geen vrienden. Kortom, Fox kan proberen Ziggo en UPC onder druk te zetten om meer te betalen. Met als gevolg dat de prijzen van de kabel misschien omhoog gaan.
En Discovery dan? Als partner van UPC zullen ze er wel uitkomen. Maar de keerzijde zou kunnen zijn dat Discovery zich harder opstelt tegenover de andere TV-aanbieders. KPN, Vodafone, Tele2 en anderen zijn gewaarschuwd.

Friday, 17 January 2014

De Netflix-revolutie begint pas

Er zijn geluiden over het succes van Netflix, zoals: het zou goed zijn voor 5-10% van het internetverkeer op het netwerk van UPC NL en de penetratie stond in november al rond de 6%. En dat terwijl het pas een paar maanden actief is in Nederland (sinds 11 sep 2013). Ook in andere opzichten gaat het goed met Netflix in Nederland:

  • NL staat bovenaan in de ISP Speed Index van Netflix zelf.
  • De portfolio groeit snel, mede door content deals voor Nederland (NBCUniversal, Lionsgate) en de hele footprint (Disney/Marvel). En met nieuwe original content (vervolgen op bestaande series, Marco Polo). Bij de start bestond de portfolio uit 826 items, per 15 jan. zijn het er 1.417).
  • Sneller dan misschien vermoed denkt Netflix over verdere uitbreiding in Europa (België, Frankrijk, Duitsland).
Wat kunnen we hier uit concluderen?
  • Netflix breekt de (S)VOD-markt open. Er is blijkbaar een grote vraag naar.
  • Lineaire TV verliest waarschijnlijk terrein, al blijkt dat nog niet direct uit de cijfers van SKO. In november 2013 was de gemiddelde kijktijd 208 minuten, tegen 2009 een jaar eerder.
  • Bestaande (Nederlandse) partijen hebben een grote kans gemist.
  • Het prijspunt (8 EUR/mnd) is blijkbaar goed gekozen.
  • Netflix heeft een duidelijke focus: niet de nieuwste films (dus goedkoop), geen live TV, geen sport.
En wat kunnen we verder verwachten?
  • Concurrentie van Videoland (RTL, met distributiepartners), Pathé Thuis (geen SVOD), chello (Film1) en natuurlijk operator-VOD en catch-up services van de omroepen (NLziet). Ximon stopt,  maar nieuwe kandidaten is mogelijk Lovefilm (Amazon). Waar gaan de marktverhoudingen naartoe?
  • Gaan partijen zonder eigen VOD (CanalDigitaal, de kleine kabelbedrijven) samenwerken met Netflix?
  • Komt het CDN van Netflix (Open Connect) naar Nederlandse ISP's?

Sunday, 5 January 2014

Breaking Views blames the Google founders for demolishing the newspaper industry. Gigaom rightfully disagrees (No, Larry Page and Sergey Brin are not to blame for the decline of the media industry): "In a similar way, many people who might normally have paid money to place a classified ad in a newspaper have chosen instead to post one for free on Craigslist. Is that Craig Newmark’s fault? Hardly. He stumbled on an opportunity — one that was also open to newspapers and other media outlets — and he pursued it. Blaming him (or Google) for their decline is like blaming Henry Ford for the decline of the buggy-whip manufacturing industry".

Ironically, NRC regularly publishes Breaking Views content. And NRC's Editor in Chief gave his views on the newspaper trouble. Peter Vandermeersch shows he understands this better than the Breaking Views analysts ("Industries come and go."), but he makes a somewhat different point: it remains to be seen if in-depth journalism (which is important for transparency in any democracy) can be taken over by online (or radio, TV) news agencies. The way newspapers covered Edward Snowden and the NSA is a case in point.

But blaming Google makes no sense. All Google does is 'provide'. Like the Division in 'Marathon Man':
- When the gap gets too large between what the FBI can handle effectively and what the CIA doesn't wanna deal with, we step in.
- Who's we? - The Division.
- And my brother worked with you? - Yes.
- You're full of shit. What do you do exactly? - We provide.
- Provide what? - Anything.

In this respect, the argument made by Breaking Views resembles what some operators say when they complain about OTT providers (!) have a 'free ride' on the operators' networks. In fact, all the OTT providers do is ... provide. And subscribers are the ones to blaim. Subscribers generate traffic, not OTT providers. They prefer OTT over managed services. Just like they prefer Craigslist over newspaper classifieds.

And blaiming subscribers is obviously dumb. It shows how an industry fails to follow its subscribers as they move from one platform to another. Just like the post office, that should have been a pioneer of e-mail, instead of letting Microsoft/Hotmail and others corner that market.

Final point: there is no such thing as 'changing consumer behaviour'. Subscribers simply move from one platform (such as SMS) to another one (WhatsApp), which is much user-friendlier and more innovative.

Monday, 8 April 2013

NRC Media in de etalage

Volgens geruchten staat NRC in de etalage. Egeria en Lux Media (Derk Sauer) willen er weer van af. Opmerkingen:

  • Je mag aannemen dat Egeria het bedrijf inmiddels lean & mean en gefocust gemaakt heeft. Advertenties slechts 25% van de omzet. Weinig ruimte voor kostenreducties (of het moest het dure nieuwe hoofdkantoor zijn). Wel zijn er schaalvoordelen te behalen bij een fusie.
  • Een kandidaatkoper moet iets met kranten hebben, moet frisse plannen hebben en moet NRC kunnen combineren met andere media-assets. Het imago van de krant moet overeind blijven en tegelijk aantrekkelijk zijn voor adverteerders.
  • Kandidaten:
    • FD Mediagroep (FD, BNR): meest geschikt?
    • TMG: CEO net weg, misschien een voorteken?
    • De Persgroep (Volkskrant, AD, Trouw, Parool): ligt niet voor de hand, want moest NRC afstoten.
    • VNU Vacature Media (o.a. Intermediair): outsider?
    • News Corp (bezit 51% Eredivisie Live via Fox; ook Sky Radio Group, met Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM): teveel een bedrijf voor de massa?
    • Sanoma: ook teveel voor de massa, of NRC wellicht als mooie aanvulling/spreiding?

Sunday, 14 August 2011

TMG (Telegraaf) huurt Bain & Co in om iets te dramatisch te rechtvaardigen

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft Bain & Co ingehuurd om te helpen bij het ​​ontwikkelen van een strategie. Het moet begin 2012 worden gepresenteerd.

Heeft het 100+ jaar oude TMG het inhuren van een extern bedrijf nodig om hen te vertellen hoe ze hun bedrijf moeten runnen?

In zekere zin is het heel lovenswaardig. TMG is een min of meer gediversifieerd consumentgericht lokaal mediabedrijf, dat wordt bedreigd aan alle kanten: slinkende oplage, negatieve reclamemarkten, Internet substitutie en de concurrentie van de wereldwijde (dat wil zeggen: in de VS gevestigde) Internetdiensten. Het inhuren van een aantal deskundigen is niet zo'n slecht idee. Het punt is: er zijn twee zeer verschillende vaardigheden betrokken bij dit probleem.

Toen ik begon als financieel analist bij een investment management bedrijf, wist ik niets van telecommunicatie, maar werd toch benoemd tot 'telecom-analist'. Dat is hoe het werkt in de financiële sector. Mijn chef zei: "In vijf jaar tijd, zal je beginnen te begrijpen hoe het werkt". Soms werkt het, soms ook niet. Analisten zijn meestal erg jong en krijgen niet de kans om een industrie-inzicht te ontwikkelen voordat ze overstappen naar een andere baan. Toch is er niet veel mis met het model: het werk vereist twee zeer verschillende vaardigheden, financiën en telecom. Het is prima als je meer of minder een van hen beheerst. De andere zal je 'on the job' ontwikkelen. En belangrijker: een investment manager biedt veel 'infrastructuur': niet alleen financiële modellen en besluitvormingssystemen, maar ook toegang tot de beste research die er is. Het is een ideale speeltuin voor elk gewijd analist om een ​​nieuw kunstje te leren.

Hetzelfde model wordt toegepast op de politiek. Onze huidige regering bestaat uit politici. Ze hebben de vaardigheid van de politiek geleerd. En je zou willen dat ze op deskundigen zouden vertrouwen voor het maken van een degelijk beleid. Helaas, dat lijkt niet te gebeuren. Keer op keer wordt deskundig advies wordt compleet genegeerd, zoals de domste van alle, Halbe Zijlstra, er zich niet voor schaamt telkens weer te delen met de wereld.

Terug naar TMG. TMG weet alles over de traditionele media, en Bain & Co zal vertellen hoe ze de firma moeten integreren, synergie kunnen maxilamliseren, kosten kunnen verlagen en nieuwe inkomstenbronnen moeten aanboren. Ze hebben zes maanden en zullen kosten claimen in de orde van miljoenen euro's.

Natuurlijk kan het management van TMG dat ook allemaal bedenken. Het inhuren van Bain & Co wordt alleen gedaan om een voor de hand liggende reden: drastische maatregelen. Let maar op als TMG begin 2012 iets groots aankondigt - gerechtvaardigd door de 'suits' van Bain & Co.

Dit is een Nederlandse vertaling van een post op Communications Breakdown.

Monday, 4 January 2010

Avatar bewijst waarde van 3-D

Het nieuwste produkt van sterregisseur James Cameron, de 3-D film Avatar, breekt wereldwijd alle records. De opbrengsten zijn inmiddels de 1 miljard US dollar gepasseerd en niemand twijfelt eraan dat Cameron zijn box office record Titanic (1998), die 1,84 miljard dollar binnenbracht, van de troon gaat stoten. Succesvolle films, zoals de series rond Harry Potter, The Lord of the Rings, Pirates of the Caribbean, Batman en Spider-Man, laten doorgaans na een sterk openingsweekend een groot verval zien, zo niet Avatar. In het derde weekend daalden de recettes slechts een procent of 10 ten opzichte van het tweede weekend.

Naast de zorgvuldig gecreëerde hype (het marketingbudget was zo’n 200 miljoen US dollar) en de artistieke merites van de film (produktiekosten: 300 miljoen dollar) speelt daarbij nog een geheel andere factor een rol: de film wordt niet alleen in 2-D maar ook in 3-D en IMAX 3-D uitgebracht. Dat geldt overigens ook voor de (meeste) films die sinds 2009 door de studios Pixar (Walt Disney) en DreamWorks Animation worden uitgebracht.

De voordelen van 3-D, mits de kijker aan het speciale brilletje kan wennen, zijn evident. Om te beginnen moet de consument er gelukkiger van worden. En daarmee moet de waarde van videocontent toenemen. Overigens valt dit nog te bezien, want het is de vraag of het verplicht dragen van een brilletje geen hindernis opwerpt. Het succes van Avatar is een opsteker voor de content industrie, want 75 procent van de inkomsten aan de kassa is afkomstig van 3-D en IMAX 3-D bioscopen. Daarnaast zxijn er ook 3-D technologieen in ontwikkeling waarbij een brilletje niet nog is.

Vervolgens moet de consument meer reden hebben om naar de bioscoop te tijgen, want hoe indrukwekkender de kijkerservaring, hoe meer reden er is om naar het theater te gaan in plaats van thuis te kijken. Met een 3-D installatie hebben bioscoophouders bovendien reden om de toegangsprijzen te verhogen.

Toch moet niet vergeten worden dat de consument uiteindelijk beslist en ook in de thuisbioscoop zal 3-D het kijkgenot verhogen. Allicht neemt de filegrootte van een 3-D film weer iets toe ten opzichte van die van een film in HD-kwaliteit, dus de eisen die gesteld worden aan netwerken en opslagmedia nemen toe. Nu is de Blu-ray standaard met 25 GB klaar voor grotere filmbestanden, maar downloaden van een 3-D film gaat langer duren. Om nog maar te zwijgen van kijken op basis van streaming.

Conclusie: in theorie verhoogt 3-D de waarde van videocontent en het succes van Avatar toont aan dat dit ook in de praktijk waarschijnlijk het geval is. Grotere bestanden en streaming stellen echter steeds zwaardere eisen aan netwerken om ook via de thuisbioscoop de waarde eruit te kunnen halen.

Friday, 9 October 2009

Ziggo wint van UPC in de eerste helft van 2009

Ziggo maakte de halfjaarresultaten bekend, althans een beperkt gedeelte ervan. De omzet steeg met 2,6 procent naar 630 miljoen en de EBITDA groeide met 1,0 procent tot 343 miljoen. Bij de klantaantallen springt vooral de toeloop van digitale abonnees in het oog. De groei was maar liefst 39 procent tot 1,38 miljoen. Het aantal analoge kijkers nam met slechts 1,5 procent af tot 3,22 miljoen.

Aan de cijfers valt vooral op dat ‘van boven naar beneden’ de groei afneemt. Op het vlak van de abonnees (met name voor digitale tv) is de hoogste groei te zien. Het aantal RGU’s (revenue generating units) nam met 7,5 procent toe tot 6,9 miljoen. De omzetgroei (2,6%) bleef daarbij echter achter, kennelijk door een forse groei in het aantal klanten voor het kale digitale tv produkt (even duur als analoge tv) en telefonie (een relatief goedkope dienst). Verder naar beneden zien we dat de EBITDA nog maar met 1,0 procent is gegroeid. Ziggo wijt dat aan een ‘temporary increase of costs’ om de klantenservice aan te pakken, waarbij het oogsten van fusievoordelen tijdelijk is losgelaten. Daar valt weinig op af te dingen.

Andere resultaten, zoals de nettowinst, worden door Ziggo niet gepubliceerd. Volgens de schattingen van Telecompaper echter koerst Ziggo af op een verbetering van de resultaten over 2009, in vergelijking tot die over 2008. Het nettoverlies zal nog ruim in het rood liggen maar fors lager zijn dan in 2008. De rentebelalingen zullen nog altijd rond het half miljard euro bedragen. Wij schatten dat het verlies nog altijd tweederde zal zijn van het verlies over 2008, dat 353 miljoen euro bedroeg.

Verder is nu een vergelijking met UPC te maken, dat via moederbedrijf Liberty Global al eerder de resultaten publiceerde. Echter, van UPC Nederland zijn alleen de abonnee-aantallen, de omzet en de EBITDA te achterhalen, de rest van de cijfers wordt niet naar land uitgesplitst. Liberty Global is namelijk in 13 landen actief.

De verschillen zijn groot, en UPC presteert aanmerkelijk slechter. Waar Ziggo uitzonderlijk snel groeit in digitale tv en nauwelijks krimpt in analoge tv, laat UPC een behoorlijke groei in digitaal zien (16%) resp. een forse krimp in analoog (-13%). Ook op de telefoniemarkt doet Ziggo (+17%) het beter dan UPC (+13%). Wel doet UPC het beter op de internetmarkt (+5%, tegenover +1% voor Ziggo). Al met al laat Ziggo een flinke groei zien in het aantal RGU’s (revenue generating units) van 7,5 procent, terwijl dit aantal bij UPC daalt.

De omzetontwikkeling van beide is vergelijkbaar, met een groei van rond de 2,5 procent, maar bij UPC volgt de EBITDA een beter pad, met een groei over het tweede kwartaal van ruim 8 procent.

De oorzaken van de verschillende prestaties zitten ten eerste in de verzorgingsgebieden. UPC is actief in Amsterdam en Rotterdam, steden met een gecombineerde agglomeratie van meer dan twee miljoen inwoners. En juist in de grote steden is de concurrentie van Digitenne en CanalDigitaal het sterkst, als gevolg van de multiculturele samenstelling van de bevolking en de dekking van Digitenne. Daar komt bij dat UPC het meeste te maken heeft met de FTTH-initiatieven van Reggefiber en KPN. Die zijn immers geconcentreerd in het oosten, de regio Eindhoven en opnieuw: Amsterdam en Rotterdam. Een tweede punt van verschil zit in de uitrol van EuroDocsis 3.0, waarmee UPC ongeveer een half jaar voorloopt op Ziggo. Dat verklaart het succes van UPC op de breedbandmarkt. Het derde verschil zit in het feit dat Ziggo nog worstelt met de integratie van de drie fusiepartners (Casema, Multikabel en Essent Kabelcom), wat zijn weerslag heeft op het niveau van de klantenservice. Bij Ziggo zorgt dat voor extra kosten en een dalende EBITDA-marge. UPC is de gebrekkige klantenservice te boven en heeft alweer een call center award op zak.

De successen van UPC met EuroDocsis 3.0 en zijn call centers belooft veel goeds voor de resultaten van Ziggo over de tweede helft van 2009.

Tuesday, 11 September 2007

Thomson voorspelt Nobelprijswinnaars

Thomson Scientific voorspelt Nobelprijzen in de categorieen Scheikunde, Natuurkunde, Geneeskunde en Economie op basis van o.a. aantallen citaten en impact van wetenschappelijke artikelen (zoals bijgehouden in het Web of Science). Thomson claimt een flinke correlatie tussen deze grootheden en de kans op winnen. Sinds 1989 wist Thomson ieder jaar (behalve in 1993 en 1996) wel een of twee goede voorspellingen te doen.

Gisteren maakte Thomson de namen voor 2007 bekend. Wat Economie betreft, gaat het om:
  • Elhanan Helpman en Gene Grossman voor hun bijdragen op het gebied van internationale handel en economische groei.
  • Robert Wilson en Paul Milgrom voor hun bijdrage op het gebied van veilingen.
  • Jean Tirole voor zijn bijdragen op het gebied van industriele organisatie en regulering.

De uitslagen beginnen op 8 oktober (Geneeskunde). Economie is 15 oktober aan de beurt.

Monday, 10 September 2007

Reed Elsevier: van dure abonnementen naar targeted ads

De New York Times schrijft vandaag over de het nieuwe business model dat Elsevier Science kiest voor de Oncologie (kanker) activiteiten. Ook andere bronnen nemen het bericht over. Daaronder vallen nu nog ruim 100 (dure) journals, maar afgelopen weekend kwam daar een gratis portal bij. Hierop worden advertenties verkocht. Men mikt op 150,000 gebruikers over 12 maanden.

Het voordeel van de portal is toegang tot alle tijdschriften, met daarbij allerlei internettools (zoeken, blogs, video, etc.). Bovendien krijg je er gratis toegang bij tot samenvattingen van kankergerelateerde artikelen in 25 andere journals.

Bij gebleken succes kan Elsevier Health iets soortgelijks doen op andere vakgebieden (neurologie, psychiatrie, cardiologie, besmettelijke ziekten).

De vraag is natuurlijk hoe dit zakelijk gezien gaat uitpakken. Het huidige model heeft als voordeel de grote voorspelbaarheid van de cashflows, maar de groei is laag. Het portalmodel heeft juist de groei als voordeel. Daar komt nog bij dat advertenties goed afgestemd kunnen worden op de lezer. Dat betekent een hoge CPM (cost per mille: reclamejargon voor advertentietarief per 1000 lezers). Er is echter concurrentie van andere portals, zoals Medscape.com (van WebMD), PubMed.gov (van de NIH), cancer.gov (van het NCI) en UpToDate.com.

Ik denk dat het opzeggingen gaat regenen, maar dat het aantal aanmeldingen voor de portal daarmee gelijke tred zal houden. Ook denk ik dat de portal, als nieuwkomer, pageviews zal wegkapen van de concurrentie. De concurrenten bestaan al geruime tijd en zijn blijkbaar niet in staat gebleken de huidige Elsevier-abonnees tot opzeggen te verleiden.

Blijft over de vraag wat het per saldo betekent voor omzet en resultaat. Helaas is dat een wiskundig onmogelijke opgave: 2 vergelijkingen met 4 onbekenden:

  • Omzet per printabonnee: aantal journals x gemiddelde abonnementsprijs.
  • Omzet per portalgebruiker: aantal pageviews x CPM.

Een laatste woord over de CPM. In de TV-wereld ligt die in de orde van $5-30. Het mooie van de gebruikers van de betreffende portal is dat ze een flink budget hebben (zeker als ze hun abonnementen opzeggen) en dus interessant zijn voor adverteerders. Bovendien kunnen adverteerders (makers van medicijnen en medische apparatuur) hun boodschap zeer gericht de wereld in sturen. Dat komt de CPM ten goede. Ik veronderstel dan ook dat deze aanmerkelijk boven de $30 zal liggen.

Tuesday, 22 May 2007

News Corp vs. Dow Jones: Murdoch vs. Bancroft

In de New York Times verschenen deze drie artikelen (als de links niet meer werken probeer dan de onderstaande) rond het lopende informele bod van News Corp (geleid door de familie Murdoch) op Dow Jones (onder controle van de familie Bancroft), waarbij het vooral om de Wall Street Journal gaat.

Het eerste artikel behandelt de strategie van News Corp als geheel, uiteraard met internet als middelpunt.
Het tweede artikel gaat over de Wall Street Journal.
Het derde artikel gaat over de familie Murdoch.

Murdoch is bereid 60 $/aandeel = $5 mrd te betalen, een premie van 67%. De familie Bancroft heeft de controle over 64% van Dow Jones en 52% van hun stemmen was in eerste instantie tegen het bod. Murdoch dringt aan op een onderhoud met de Bancroftjes, waarin hij wil duidelijk maken daat de Murdochjes een waardig opvolger zullen zijn. Hij moet flink zijn best doen, met zes kinderen uit drie huwelijken en een vrouw (37) die half zo oud is als hijzelf (76).

Thursday, 3 May 2007

Coax in theorie beter dan koper

De discussie zal wel nooit eindigen: wie heeft het beste netwerk, de kabel of de telecomoperator? Persoonlijk denk ik dat de kabel in theorie de beste kaarten heeft, maar er zijn grote verschillen. Totdat we overgaan op glasvezel natuurlijk, want dat is het superieure medium.

Mijn marktvisie:
  • Geografische dekking. In de meeste landen heeft de telco een voorsprong in geografisch opzicht. Nederland en Belgie zijn uitzonderingen, omdat de kabel er een dekking heeft die bijna net zo groot is.
  • Geografisch territorium. In Europa zijn PTT's landelijk actief, in de VS, Canada en China hebben de PTT-achtige bedrijven de markt onderling geografisch verdeeld. Dat laatste geldt ook voor de kabelbedrijven, met als uitzondering Virgin Media in Groot-Brittannie (maar dat heeft dan weer geen landelijke dekking, maar slechts >50%) en Ono in Spanje (evenmin landelijk dekkend). Het gevolg van deze situatie is wisselend: in de VS heerst een duopolie (telco vs. cableco), terwijl in Europa 'open access' verplichtingen gelden voor PTT's. Dat schept de mogelijkheid van LLU (eigen DSLAM's van alternatieve operators in de centrales van de PTT).
  • Modernisering. Daarnaast speelt de mate van modernisering van de kabel een rol (d.w.z. digitalisering en tweeweg). Ook die wisselt sterk per land. De VS, Canada, Japan en Singapore zitten in de voorhoede. Zij hebben een infrastructuur die grofweg bestaat uit FTTC (glasvezel tot de straatkast) + coax. Nederland volgt al snel, maar Duitsland is een notoire achterblijver (daar is breedband via de kabel een nieuwe markt). Wat de telco's betreft, behoort KPN tot de voorhoedespelers. KPN werkt aan een FTTC + koper netwerk.
  • DSL en DOCSIS. De uiterste mogelijkheden (afgezien van glasvezel doortrekken tot de consument) verschillen eveneens. Op koper laten de telco's DSL (of xDSL) technologie los. De nieuwste variant is VDSL2, met een maximum van 100 Mbps (downstream). Er is echter een sterke afstandsafhankelijkheid. De maximale bandbreedte is alleen beschikbaar voor abonnees die op slechts een paar honderd meter van de straatkast wonen. Op coax passen de kabelbedrijven DOCSIS toe. De nieuwste variant is DOCSIS 3.0, met een theoretische grens van 160 Mbps. Een bekend nadeel van de kabel is dat de bandbreedte gedeeld moet worden door een buurt (doorgaans 32 aansluitingen), maar in de praktijk speelt dit tegenwoordig nauwelijks meer een rol. Conclusie: in ontwikkelde landen heeft de kabel een voorsprong.


Wat de kabel betreft is dit artikeltje het lezen waard: het schetst de ontwikkelingen bij CableLabs, het R&D-huis van vooral de Noord- Amerikaanse kabelbedrijven, maar ook Liberty Global (moeder van o.a. UPC) en StarHub (Singapore). CableLabs werkt met name aan DOCSIS 3.0 (zie boven) en OCAP. De laatste technologie maakt interactiviteit in TV-programma's mogelijk (stemmen, interactieve reclame's, t-commerce).


Ten slotte: een aardig speculatief aandeel is Vyyo. Dat levert technologie aan kabelbedrijven om efficienter met de beschikbare bandbreedte om te gaan. Persoonlijk klinkt het mij in de oren als een lapmiddel (dat achterhaald is zodra we overgaan op glasvezel), maar er stromen wel degelijk orders binnen bij Vyyo. Dat heeft geleid tot een koersverdubbeling.

Thursday, 12 April 2007

'De Pers' huis-aan-huis

Gratis kwaliteitskrant De Pers voert de druk op de betaalde kranten op. Niet alleen heeft de de krant een website, inclusief beursinfo van IEX, het begint tevens met huis-aan-huis bezorging.

Daarmee zijn twee tekortkomingen uit de weg. Blijft nog te gaan: een weekendeditie.

Overigens zijn er gratis kranten die PDF-edities distribueren (op A4) en diverse edities per dag maken. Nu heeft De Pers al E-Paper en PDF-versies. Wat zouden ze vinden van:
  • een avondeditie
  • verspreiding via email naar (gratis) 'abonnees'
  • verspreiding op A4

?

Monday, 13 November 2006

ADVERTISING://Wal-Mart account naar DraftFCB

Op AdvertisingAge verschenen twee artikelen die inzage geven in het winnen van een pitch in de reclamewereld. Het gaat om het Wal-Mart account ter waarde van $570m. Na een review van 7 maanden belandde het account bij DraftFCB (een nieuwe fusiecombinatie binnen Interpublic) en Carat (onderdeel van Aegis). GSD&M (onderdeel van Omnicom) was de grote verliezer.
“The hookup is sure to go down as one of the most talked-about account shifts in
ad history, up there with IBM's 1994 consolidation at Ogilvy, a move that saw
Big Blue jettison 80 other shops.”

Thursday, 26 October 2006

Wolters Kluwer: bod van Thomson Corp?

De immer saaie B2B sector liet vandaag een mooie uitschieter zien: intraday ruim 4% erbij voor Wolters Kluwer, dat de dag met bijna 2% winst afsloot - toch nog een van de grootste stijgers. Reden (zo vermoed ik): speculatie op overname door Thomson Corp. Een kwestie van 'do the math' op de onderstaande nieuwtjes:
  • Thomson Corp wil, aldus de Wall Street Journal, zijn onderwijstak Thomson Learning verkopen. De Journal voegt er (veelbetekenend) aan toe dat Thomson zich daardoor zou kunnen concentreren op juridisch/fiscaal, financieel en science. Prijskaartje: $5 mrd of meer. Thomson komt morgen met cijfers.
  • Wolters Kluwer heeft zijn onderwijstak (Europa) ook te koop gezet (27 september).
  • Vorige week meldde een Ierse krant de interesse van Riverdeep in een grote (sic) Amerikaanse onderwijsuitgever: Harcourt (van Reed Elsevier) of Houghton Mifflin (in handen van private equity). De eerste lijkt me sterk, ook al is dit momenteel het zorgenkind van Reed (en mogelijk oorzaak van nog een winstwaarschuwing?). Houghton Mifflin lijkt het doelwit te zijn. Gezamenlijk zouden ze $5 mrd waard zijn.
  • Springer (science, bevat o.a. Kluwer Academic Publishing en is in handen van private equity) heeft een bod gedaan op Informa t.w.v. GBP 2.5 mrd.
  • VNU (in handen van private equity) heeft zijn zakelijke tak (Europa) te koop gezet. Apax zou geinteresseerd zijn, maar ook Reed, Telegraaf en PCM. Overigens biedt Apax ook op Incisive.


Bij de update van Wolters (27 september) drong zich al het speculatieve scenario op van een bod van investeringsgroepen op Wolters. Nergens op gebaseerd, behalve op de schuldpositie: de balans laat flink wat ruimte voor extra schuld.
Daar kan ik nu dus de volgende speculaties aan toevoegen:

  • Wolters maakt zich klaar voor een bod van Thomson door onderwijs te verkopen. Kandidaten zijn er genoeg: Reed, Pearson of een nieuwkomer.
  • Met de opbrengst van Thomson Learning kan Thomson zijn oorlogskas spekken en een bod op Wolters doen.
  • Ook in andere segmenten gaat consolidatie optreden: science en zakelijk.

Wednesday, 25 October 2006

Ontwikkelingen week 42

  • Entertainment: Time Warner zou AOL willen verkopen, volgens de Sunday Telegraph, maar ontkent.
  • Cable/satellite: Time Warner Cable gaat naar de beurs doordat Adelphia zijn 16%-belang plaatst. Time Warner houdt 84%. Een datum is niet gegeven.
  • B2C uitgeven: Tribune kwam met zwakke cijfers.
  • Advertising: Aegis-unit Carat kan een groot account verliezen. Philips heeft een pitch aangekondigd. De omvang van het Philips-budget is $600m.
  • B2B uitgeven: Springer biedt GBP 2.5 mrd op Informa. Riverdeep zou volgens geruchten een grote slag willen slaan in de VS: Harcourt (van Reed Elsevier) of Houghton Mifflin. McGraw-Hill kwam met goede cijfers.
  • Video distributie: Comcast werkt aan een filmdownloadservice.