Monday, 4 January 2010

Avatar bewijst waarde van 3-D

Het nieuwste produkt van sterregisseur James Cameron, de 3-D film Avatar, breekt wereldwijd alle records. De opbrengsten zijn inmiddels de 1 miljard US dollar gepasseerd en niemand twijfelt eraan dat Cameron zijn box office record Titanic (1998), die 1,84 miljard dollar binnenbracht, van de troon gaat stoten. Succesvolle films, zoals de series rond Harry Potter, The Lord of the Rings, Pirates of the Caribbean, Batman en Spider-Man, laten doorgaans na een sterk openingsweekend een groot verval zien, zo niet Avatar. In het derde weekend daalden de recettes slechts een procent of 10 ten opzichte van het tweede weekend.

Naast de zorgvuldig gecreëerde hype (het marketingbudget was zo’n 200 miljoen US dollar) en de artistieke merites van de film (produktiekosten: 300 miljoen dollar) speelt daarbij nog een geheel andere factor een rol: de film wordt niet alleen in 2-D maar ook in 3-D en IMAX 3-D uitgebracht. Dat geldt overigens ook voor de (meeste) films die sinds 2009 door de studios Pixar (Walt Disney) en DreamWorks Animation worden uitgebracht.

De voordelen van 3-D, mits de kijker aan het speciale brilletje kan wennen, zijn evident. Om te beginnen moet de consument er gelukkiger van worden. En daarmee moet de waarde van videocontent toenemen. Overigens valt dit nog te bezien, want het is de vraag of het verplicht dragen van een brilletje geen hindernis opwerpt. Het succes van Avatar is een opsteker voor de content industrie, want 75 procent van de inkomsten aan de kassa is afkomstig van 3-D en IMAX 3-D bioscopen. Daarnaast zxijn er ook 3-D technologieen in ontwikkeling waarbij een brilletje niet nog is.

Vervolgens moet de consument meer reden hebben om naar de bioscoop te tijgen, want hoe indrukwekkender de kijkerservaring, hoe meer reden er is om naar het theater te gaan in plaats van thuis te kijken. Met een 3-D installatie hebben bioscoophouders bovendien reden om de toegangsprijzen te verhogen.

Toch moet niet vergeten worden dat de consument uiteindelijk beslist en ook in de thuisbioscoop zal 3-D het kijkgenot verhogen. Allicht neemt de filegrootte van een 3-D film weer iets toe ten opzichte van die van een film in HD-kwaliteit, dus de eisen die gesteld worden aan netwerken en opslagmedia nemen toe. Nu is de Blu-ray standaard met 25 GB klaar voor grotere filmbestanden, maar downloaden van een 3-D film gaat langer duren. Om nog maar te zwijgen van kijken op basis van streaming.

Conclusie: in theorie verhoogt 3-D de waarde van videocontent en het succes van Avatar toont aan dat dit ook in de praktijk waarschijnlijk het geval is. Grotere bestanden en streaming stellen echter steeds zwaardere eisen aan netwerken om ook via de thuisbioscoop de waarde eruit te kunnen halen.